Тренінги

 

АДАПТАЦІЙНЕ ЗАНЯТТЯ ДЛЯ УЧНІВ ПЕРШИХ КУРСІВ

 

           Для першокурсників дуже важливою є проблема соціально-психологічної адаптації до нового колективу, тобто входження, «вживання» в систему інших взаємин, пошук і здобуття в новому мікросередовищі певного статусу, самоствердження в ньому. Для успішної адаптації першокурсників важливо від перших днів навчання в новому колективі створити позитивний емоційний фон, умови для активної життєдіяльності, доброзичливі взаємини як між учнями, так і між учнями і педагогами, учнями та класним керівником. Поліпшення соціально-психологічного клімату, формування позитивних групових норм спілкування важливі не тільки для підвищення згуртованості класу, розвитку колективу як цілісного групового суб’єкта, але й для успішної навчальної діяльності.

 

Мета: створення умов для активізації процесу успішної адаптації учнів до умов навчання в ПТНЗ.

 

Завдання: 

-         формування сприятливого соціально-психологічного клімату у  колективі однолітків;

-         розвиток групової згуртованості;

-         формування навичок взаємодії в команді;

-         сприяння процесу самопізнання, саморозкриття учасників групи;

-         профілактика підвищеної тривожності.

ЧАС: 150 хвилин.

 

Ø ПРИВІТАННЯ

Психолог. Спочатку кожен долоньками доторкнеться до свого сердечка і дуже уважно в цілковитій тиші вслухається, як воно б’ється. Відчуйте, як наші долоньки теплішають, подумайте, як багато у вашому серці любові. А тепер у ваших долоньках перебуває частинка тепла і любові вашого сердечка. Тож подаруймо тепло і любов вашого сердечка всій групі (повітряний поцілунок).

 

Ø ВСТАНОВЛЕННЯ ПРАВИЛ РОБОТИ В ГРУПІ

 

Ø ВПРАВА «ЗНАЙОМСТВО» (мета: формування та закріплення норм спілкування в групі (по іменах), встановлення рівності позицій, презентація себе).

Перший учасник називає своє ім’я та продовжує фразу: «Я такий, як всі, тому що…», «Я не такий, як всі, тому що …»

 

Ø ВПРАВА «БЕЗ СЛІВ» (мета: формування навичок взаємодії в команді).

Клас об’єднується у дві команди.

Інструкція. Вам потрібно виконати завдання на швидкість, але при цьому не можна розмовляти.

Завдання 1. Вишикуватися за зростом.

Завдання 2. Вишикуватися за місяцями народження.

Завдання 3. Вишикуватися за кольором волосся – від світлого до темного.

 

Обговорення

§  Що допомагало виконувати завдання?

§  Що заважало? Що потрібно робити, щоб досягти кращих результатів?

Ø ВПРАВА «ЯКБИ … » (мета: сприяння процесу самопізнання, саморозкриття учасників групи)

На дошці висить ватман з низкою незакінчених речень:

·        Якби я був квіткою, то був би …

·        Якщо б я був книгою, то був би …

·        Якби я був твариною, то був би …

·        Якщо б я був музичним інструментом, то був би …

Кожен учасник по черзі вибирає одне речення і завершує його вголос (з короткими поясненнями).

Ø ВПРАВА «ВЕСЕЛІ КАРТИНКИ» (мета: формування вміння працювати в команді, знаходити собі місце в груповій роботі). Обладнання: аркуш ватману, ножиці, клей, журнали, маркери.

                Група об’єднується у дві-три команди.

                Завдання: створити колаж за будь- якою темою, пов’язаною з ліцейним життям, наприклад, «Ми – це…», «Цікаве життя моєї групи», «Моя професія - мій скарб».

                 Після виконання завдання групи презентують свої роботи (по черзі).

ПРИТЧА

       Одного разу один чоловік сидів біля входу в одне місто. До нього підійшов юнак і запитав: «Я жодного разу тут не був. Які люди живуть у цьому місті?»

       Старий відповів йому питанням: «А які люди були в тому місті, з якого ти пішов?»

-         Це були егоїстичні і злі люди. Утім, саме тому я з радістю поїхав звідти.

-         Тут ти зустрінеш таких саме, - відповів йому старий.

       Трохи згодом інший чоловік наблизився до цього місця і спитав те саме: «Я тільки-но приїхав. Скажи, старий, які люди живуть у цьому місті?»

       Старий відповів тим же: «А скажи, синку, як поводилися люди в тому місті, звідки ти прийшов?»

-       О, це були добрі, гостинні і благородні душі. У мене там залишилося багато друзів, і мені нелегко було з ними розлучатися.

-         Ти знайдеш таких само і тут, - відповів старий.

              Купець, який неподалік поїв своїх верблюдів, чув обидва діалоги. І як тільки другий чоловік відійшов, він звернувся до старого з докором: «Як ти можеш двом людям дати дві абсолютно різні відповіді на одне і те саме запитання?»

-         Сину мій, кожен носить свій світ у своєму серці. Той, хто в минулому не знайшов нічого хорошого в тих краях, звідти він прийшов, тут тим більше не знайде нічого. Навпаки, той, у кого були друзі в іншому місті, і тут теж знайде вірних і відданих друзів. Люди, що нас оточують, стають тим, що ми знаходимо в них.

 

Психолог. Бажаю кожному, щоб у місті під назвою «ліцей», нам траплялися гостинні, доброзичливі жителі і ви стали одним із них.

Ø ПРОЕКТИВНЕ МАЛЮВАННЯ «КАКТУС У ПОЛІ КВІТІВ» (мета: виявлення ставлення до навчального закладу).

Уявіть собі на хвилинку ціле поле квітів. І тут серед поля несподівано виріс кактус. Намалюйте уявну картинку.

Ø ВПРАВА «БАЖАЮ СОБІ І ТОБІ» (мета: створення позитивного емоційного фону).

         Кожен учасник пише на аркуші паперу (у формі сердечка) будь-яке побажання (чого хотів би й собі особисто). Ведучий збирає побажання в декоративний мішок. Потім кожен виймає по одному аркушу, і таким чином виходить, що всі учасники групи обмінялися побажаннями. Охочі можуть зачитувати побажання, які їм дісталися.

 

Ø РЕФЛЕКСІЯ

         Кожен учасник по черзі закінчує речення «Найважливішим для мене сьогодні було …» або «Найважливіше сьогодні …»


Тренінгове заняття «Життя – найбільша цінність».

Мета: усвідомлення власної системи життєвих цінностей, різниці між цінностями матеріальними та духовними, усвідомлення того, що найцінніший дар – це дар життя.

Обладнання: свічка, аркуші паперу, фломастери, фліпчарт, дерево мрій, картки до тренінгу, клубок.

ХІД ЗАНЯТТЯ

ВСТУП

Що є життя? Можливо човен, що вдаль пливе по річці повній?

Що є життя? Можливо, пісня, що звідусіль лунає?

Можливо, це така фортеця, що нас від зла обороняє?

Можливо, це театр Долі, де всі ми глядачі й герої?

А може. Це лише примара? Їх так багато у житті.

 

А й справді, що ж таке життя? У чому його суть?

Для чого ми живемо?

Якою має бути сучасна людина, щоб життя стало кращим, щоб ми могли самі себе поважати?

 

Щоб дати відповіді на ці запитання, ми і зібралися сьогодні.

Тема сьогоднішньої зустрічі: «Життя – найбільша цінність»

          Життя кожної людини від самого народження проходить серед людей. Лише у спілкуванні із собі подібними вона пізнає найвищі цінності у житті: любов, повагу, дружбу, взаєморозуміння.

 

>> Вправа «Коло асоціацій»

Скажіть, які асоціації виникають у вас зі словом «життя». Ви будете висловлювати свої думки, а я запишу це на дошці. (Добро, любов, діти…)

Що може зашкодити вашому життю? (Алкоголь, тютюнопаління, наркотики, неправильний спосіб життя …)

   Від кого буде залежати ваше життя? (від нас  самих, кожна людина вирішує, як їй жити, …)

 

Висновок. Життя дуже багатогранне, це – яскравий світ, але для кожного він особистий і особливий.

 

>> Вправа «Символ життя»

Звучить музика. Учні запалюють свічку, яку передають з рук у руки, коментуючи при цьому.

Уявіть, що ця запалена свічка – наше життя, Потримайте її у своїх руках, передайте тому, хто праворуч від вас. Проаналізуйте свої відчуття.

 

Обговорення

·        Що ви відчували, коли тримали свічку?

·        Чи хотілося вам її віддати?

·        Чи виникав страх, що свічка згасне?

Висновок. Коли свічка у ваших руках, горітиме вона чи згасне, більшою мірою залежить від вас. Так само і з життям: те, як ми його проживемо, переважно залежить від нас самих.

        Недаремно кажуть: «Все в наших руках». Тому їх не можна опускати.

>> Перегляд соціального ролика про життя

 

>> Вправа «Усмішка»

У мене є конверт. У ньому лежить один із найважливіших засобів, необхідних людині, без якого наше життя не має змісту. Вгадайте, що це. Ось декілька підказок:

·        Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює тих, хто її дарує.

·        Вона нічого не коштує, але багато дає.

·        Вона триває мить, а в пам’яті залишається інколи назавжди.

·        Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і не має такого бідняка, який не став би від неї багатшим.

·        Вона приносить щастя в дім і є паролем для друзів.

·        Її не можна купити, позичити чи вкрасти.

·        Це те, без чого вихована людина не може обійтись.

 

Першому, хто відгадає загадку, дарую аплікацію усмішки.

>> Вправа «Життєві цінності»

На прокаті написано: життєві цінності.

Виберіть п’ять найважливіших для вас і запишіть їх на аркушах, потім із п’яти виберіть одну найважливішу.

Звучить музика, діти записують на аркушах відповіді.

 

Життєві цінності

активне, діяльне життя

 

життєва мудрість

 

здоров’я

 

цікава робота

 

кохання

 

матеріально забезпечене життя

 

вірні друзі

 

повага оточення

 

розум, інтелект

 

розваги

 

свобода

 

щасливе сімейне життя

 

впевненість у собі

 

розвиток держави

 

 

·        Чи важко було зробити вибір?

-         обговоріть свій вибір, визначте найбільш популярні цінності.

А зараз послухайте притчу.

Притча «Повний глечик»

Один юнак весь час турбувався з приводу свого життя і свого майбутнього. І ось одного разу, щоб заспокоїтися, він вирішив запитати поради у старого вчителя: "Я не можу зрозуміти, що для мене важливіше всього в житті".

"Це дуже просто", - сказав старий, і, піднявши з землі грубий глиняний глечик, почав наповнювати його камінням завбільшки з кулак. Наповнивши глечик доверху, він обернувся до юнака. "Цей глечик повний, чи не так?" "Так", - відповів юнак.

Старий мовчки кивнув, підняв кілька дрібних камінців, кинув їх в глечик, злегка струснувши його, і камінчики легко закотилися в порожнечі між великими каменями. Він знову обернувся до юнака і на цей раз посміхнувся:

- А тепер глечик повний?

Юнак посміхнувся у відповідь і знову відповів: "Так, точно".

І знову, без зайвих слів, старий нагнувся, зачерпнув жменю піску і кинув її в глечик. Пісок заповнив порожнечі між великими і дрібними каменями. На цей раз глечик був дійсно повний.

"Ось відповідь на ваше запитання, - сказав старий. - Великі камені - це найважливіші речі в житті людини: сім'я, кохана людина або діти, здоров'я, духовний розвиток або мудрість - словом, якщо ви втратите все, крім цього, ваше життя останеться повним ".

"Маленькі камінчики, - продовжував старий, - це речі, які теж важливі для вас. Може бути це матеріальні блага, наприклад гроші, будинок, одяг або робота. А пісок, - сказав він, - прокидаючись його крізь пальці, - це все інше : дрібниці, які насправді не мають значення ". Юнак уважно слухав, і старий продовжив: "Деякі люди роблять помилку - спочатку вони насипають в глечик пісок, і, звичайно ж, при цьому не залишається місця ні для маленьких, ні для великих каменів. Те ж саме відноситься і до життя. Якщо витрачати весь свій час і енергію на дрібні і несуттєві справи, не залишиться місця для найнеобхіднішого і по-справжньому важливого, для вашого успіху. В першу чергу подбайте про ваших каменях - про те, що дійсно важливо, потім можна подумати і про невеликі камінчики. Розставте пріоритети. Все інше - просто пісок, який хвилі життя самі принесуть ".

        Обговорення притчі

-         Чи сподобалася вам притча?

-         Чи згодні ви з мудрецем?

-         Що цікавого для себе ви дізналися?

 >> Вправа «Павутина дружби»

          Ось символічний кубок життя, зітканий із ниток буття наших почуттів і думок.  Пустімо його по колу і дамо відповідь на запитання: «Що потрібно робити, щоб життя не минуло марно, щоб ми могли залишити по собі хороший слід?». У кожного з вас повинна залишитися ниточка з клубка.

          Ось так у нас вийшло замкнуте коло всіх наших почуттів, емоцій. Так і в житті все переплетено.

          Та, власне, усе наше життя – то нескінченне пізнання одне одного і навколишнього світу. Тому дуже важливо не помилитися.

          Висновок. Правила гри можна змінити, але життя – це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте у минулому рішення. Не  можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю.  Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей. Ви повинні будите платити за кожен свій вибір у житті, і часто ця плата перевищуватиме ваші сподівання.

         Життя – це не тире між двома датами. Це кожна прожита тобою хвилина. Сьогодення. Усі хвилини твого життя – чисті сторінки. Тобі належить їх заповнити.

        Життя – це все, що ми маємо.

 >> Перегляд відеороліка «Цінуй життя»

     Обговорення відеороліка

          Для кожної людини основним питання було завжди і залишається питання про сенс життя. Не всі можуть знайти для себе остаточну відповідь, але в кожній нормальній людині живе нездоланна потреба знайти цей сенс і його розумне пояснення.

·        Життя – це можливість. Скористайся нею.

·        Життя – це краса. Захоплюйся нею.

·        Життя – це мрія. Здійсни її.

·        Життя – це виклик. Прийми його.

·        Життя – це обов’язок твій насущний. Виконай його.

·        Життя – це багатство. Не розміняй його.

·        Життя – це таємниця. Пізнай її

·        Життя – це пісня. Доспівай її до кінця.

·        Життя – це боротьба. Стань борцем.

·        Життя – це безодня невідомого. Ступи у неї без страху.

·        Життя – це удача. Шукай цю мить.

·        Життя – це щастя. Створи його сам.

·        Життя – це Бог. Живи з ним.

·        Життя таке чудове. Не змарнуй його!

·        Це твоє життя. Виборюй його!

Живи щасливо! Живи натхненно! Живи з надією! Радій, втішайся, люби і сподівайся! Тобі є що дізнатись, є чим поділитись, є що сказати! Живи насправді цікаво, оскільки ти сам можеш обрати спосіб і щораз прагнути більшого у пізнанні свого життя і тих, хто поряд.

 >> вправа «Дерево мрій» >> Рефлексія заняття

Закінчіть речення:

·        Я зрозумів (зрозуміла) …

·        Я дізнався (дізналася) …

·        Найцікавішим для мене сьогодні було …

   Ви всі дуже гарно справилися з  усіма завданнями, ми з вами плідно попрацювали. Давайте привітаємо себе оплесками.

                                Всім дякую, до побачення!

     


  

1 коментар:

  1. Дякую за тренінг. Я згодна що якими емоціями і почуттями людина наповнена, так вона буде поводити себе у своєму житті. Чи буде задоволена тим що має, чи буде завжди незадоволена і звинувачувати в цьому увесь світ. Все залежить тільки від нас.

    ВідповістиВидалити

  Рада Вас вітати на персональному блозі практичної психологині Державного навчального закладу «Василівський професійний ліцей» Наталі...